مقدمه

گروه صنایع کهربا موتور پارس از سال 1385تحقیقات خود را در زمینه  ماشین­های مغناطیس دائم در مرکز توسعه فناوری پیشرانه الکتریکی آغاز کرد. هم اکنون با دستیابی به دانش فنی این نوع ماشین­ها، در این مرکز موتورهای BLDC به همراه درایوشان طراحی و ساخته می‌شود.

طراحی موتور و درایو توسط مهندسین مجرب مرکز صورت گرفته و پس از بررسی شرایط گوناگون، ساختار بهینه از طراحی استخراج می‌شود. سپس این ساختار از لحاظ ساخت مورد ارزیابی قرار گرفته و طرح آماده ساخت می‌شود. پس از ساخت، نمونه در آزمایشگاه، مورد تست‌های گوناگون(از قبیل استقامت، تست عایقی، اضافه بار، اضافه سرعت، محاسبه راندمان و …) قرار گرفته و پس از تأیید شدن آماده ارائه به مشتریان می‌گردد.

معرفی موتورهای الکتریکی مغناطیس دائم

موتورهای ساخته شده، محدوده گسترده‌ای از سطح توان و سرعت را پوشش می‌دهند(توان چند صد وات تا چندین مگاوات و سرعت تا 15000rpm) که این امر موجب افزایش حق انتخاب به مشتری می‌شود و خریدار می‌تواند با توجه به کاربرد خود، موتور مورد نظر را انتخاب نماید. حتی اگر ویژگی‌های خاصی در یک موتور مورد نظر مشتری باشد، این مرکز قادر است خواسته‌های مشتری را تامین نماید. با توجه به انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های چندگانه در زمینه موتور و درایو، این مرکز می‌تواند نیازهای مشتریان خود را درحوزه  صنایع دریایی و انرژی و حمل و نقل و . . .  پوشش دهد.

موتور ژنراتورهای مغناطیس دایم ساختار ساده، وزن و ابعاد کوچک تر، قابلیت اطمینان بالاتر و راندمان بالاتری نسبت به سایر انواع موتورهای الکتریکی دارند. این گونه موتورها بدون نیاز به جعبه دنده به مجموعه هدف وصل می شوند. حذف جعبه دنده موجب افزایش راندمان و قابلیت اطمینان سیستم می شود. علاوه بر این نویز تولیدی توسط این گونه موتورها به مراتب کمتر از موتورهای الکتریکی معمولی می باشد. کاربرد موتور ژنراتورهای مغناطیس دایم در صنایع مختلف بویژه صنایع دریایی، نفت و گاز، حمل و نقل و لوازم خانگی به سرعت در حال افزایش است.

عمده ویژگی های موتورهاي آهنرباي دائم بدون جاروبک عبارتند از: بهره بالا  – چگالی گشتاور به وزن و حجم بالا – گشتاور بسیار نرم – عمر طولانی – کنترل سرعت آسان – تعمیرات بسیار کم بدلیل حذف جاروبک – قابلیت استفاده در محیط های با شرایط سخت – نویز پایین – اینرسی پایین و کنترل دینامیکی آسان – روشهای کنترلی توسعه یافته – حذف گیربکس

با توجه به توانمندی های احراز شده این صنعت در این خصوص مجوز تولید انواع الکتروموتورهای مغناطیس دائم توسط معاونت محترم آماد، تحقیقات و امور صنعتی …. صادر گردید.

کاربردهای موتورهای الکتریکی مغناطیس دائم

کاربرد در صنایع دریایی

ابعاد، وزن و نویز کم، راندمان و قابلیت اطمینان بالا و حذف جعبه دنده موتور ژنراتورهای مغناطیس دایم را به اولین گزینه مطرح برای سیستم پیشرانش زیردریایی ها تبدیل نموده است به گونه ای که اکثر زیردریایی های جدید ساخته شده در دنیا مجهز به این گونه موتور ژنراتورها می باشند.کاربرد مهم دیگر موتورهای مغناطیس دایم بعنوان تراسترهای الکتریکی (Thruster) به عنوان جلوبرنده در کشتی ها و ناوچه ها می باشد.

کاربرد در صنایع نفت و گاز

مزیت این گونه موتور ها استفاده از آنها را در روبات های دریایی(ROV)، در غواص بر ها (چاریوت) به عنوان موتور پیشرانش و  در الکتروپمپ های درون چاهی (Electric Submersible Pump ESP) به خوبی توجیه می کند چراکه در این کاربرد موتور به همراه پمپ چند صد و یا چند هزار متر به داخل چاه نفت فرستاده می شود و ابعاد کوچک، تولید گرمای کم و قابلیت اطمینان بالای موتورهای آهن ربا دایم نسبت به موتورهای القایی موجب شده است که تقریبا تمامی شرکت های سازنده ESP در سال های اخیر در کنار موتورهای القایی، موتورهای آهن ربا دایم را نیز در سبد محصولات خود داشته باشند.

کاربرد در خودروهای برقی و هیبریدی و موتور سیکلت و دوچرخه برقی

با توجه به مزایای ذکر شده برای موتورهای آهن ربا دایم، تقریبا به جز خودروی برقی تسلا، مابقی خودروهای هیبریدی و الکتریکی فعلی موجود در بازار دنیا از موتورهای آهن ربا دایم به عنوان پیشران استفاده می نمایند.

کاربرد در توربین های بادی

در توربین های بادی جعبه دنده عامل خرابی و عدم قابلیت اطمینان سیستم است به گونه ای که هر چند سال یک بار جعبه دنده این توربین ها باید تعویض شود. با استفاده از ژنراتور های آهن ربا دایم می توان جعبه دنده را حذف نمود و روتور را مستقیما به ژنراتور وصل نمود. وزن ناسل و تعداد قطعات ناسل توربین های بادی بدون جعبه دنده تقریبا نصف تعداد قطعات و وزن ناسل توربین های بادی جعبه دنده دار می باشد و این امر موجب افزایش قابل توجه قابلیت اطمینان توربین های بادی بدون جعبه دنده با ژنراتور آهن ربا دایم می باشد.

کاربرد در لوازم خانگی

نویز و صدای کم و همچنین راندمان بالاتر موتورهای الکتریکی آهن ربا دایم نسبت به موتورهای الکتریکی القایی موجب شده است که تقریبا تمامی تولید کنندگان لوازم خانگی از جمله ماشین ظرف شویی، ماشین لباس شویی، یخچال و فریزر، کولر آبی و گازی، پنکه و … موتورهای الکتریکی آهن ربا دایم را جایگزین موتورهای القایی کنند.

 کاربرد در قطارهای مترو

مزایای ذکر شده در بالا علی الخصوص  نویز کم و راندمان بالا  و وزن کم موجب شده است که کشورهای پیشرفته دنیا ترکشن موتورهای معمولی قطارهای مترو را با ترکشن موتورهای آهن ربا دایم جایگزین نمایند.

موتور سیکلت های برقی با فناوری موتورهای BLDC

مطالعات نشان می دهد عامل اصلی آلایندگی هوای شهرها وسایل نقلیه هستند و موتور سیکلت ها عامل اصلی در این زمینه می باشند و شش تا هشت برابر خودرو ها در آلودگی هوا نقش دارند.وحید حسینی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:موتور سیکیلت های بنزینی 8برابر خودروهایی با استاندارد یورو 2 آلودگی تولید می کنند و در هر  کیلومتر حدود 15 گرم آلودگی تولید می کنند.

30%  از عامل مرگ و میر های تصادفات  مربوط به موتور سواران به علت سرعت غیر مجاز می باشد  و موتورهای برقی قابلیت محدود کردن سرعت را دارند.

60%تا 70% آلودگی هوای کلان شهرها مربوط به وسایل نقلیه می باشد که سهم موتور سیکلت های بنزینی 30% الی 40% می باشد

مزیت های موتور های برقی:جلوگیری از مصرف سوخت و کمک به اقتصاد کشور ،سهل و آسان شدن تردد،کاهش آلودگی کلان شهرها به اندازه 30%،کاهش آمار تلفات ناشی از تصادفات به علت سرعت محدود

استفاده از موتور های برقی باعث جلوگیری از آلودگی صوتی  که منجر به بهداشت روح و روان جامعه می‌گردد.

 کارخانه های ساخت موتور برقی در دنیا :برامو،زیرو،انرژیکا و کانتیا و… می باشند

باتری های لیتیومی برای هر بار شارژ 60 کیلومتر با سرعت استاندارد حرکت می کنند و به اندازه 2000 بار شارژ و دشارژ می شوند ولی قیمت بسیار بالایی دارند و باتریهای سرب اسید برای هر بار شارژ با سرعت استاندارد مسافت 45 کیلومتر پیمایش دارند و به اندازه 500 بار شارژ و دشارژ می شوندو از لحاظ قیمت مناسب تر هستند.

– اقدامات صورت پذیرفته درخصوص تجاری سازی الکتروموتور کولر:

  • بومی سازی تولید الکتروموتور و درایو کولر آبی
  • اخذ استاندارد
  • انجام توافقات با تولید کننده های کولر جهت نصب الکتروموتور براشلس
  • استقرار خط تولید و ساخت 2000 موتور کولر در سال

معرفی اجمالی محصولات تجاری سازه شده گروه:

1- الکتروموتور مغناطیس دائم کولر

در ایران با داشتن حدود 15 میلیون کولر آبی  و مصرف بسیار بالای برق در موتورهای القایی تکفاز موجود در آنها (راندمان 30 تا 60 درصد) با جایگزین کردن موتورهای مغناطیس دائم (با راندمان 80 درصد) می توان هم در مصرف برق به میزان 5 هزار مگاوات صرفه جویی کرد و یا به عبارت از ساخت 3 نیروگاه بزرگ 1.5 هزار مگاواتی و آلودگی های ناشی از مصرف سوخت ازت در آن جلوگیری کرد. همچنین موتورهای کولر مغناطیس دائم با توجه به کاهش تلفات و کاهش بسیار زیاد گرمای تولیدی در محفظه کولر باعث کاهش قابل توجهی در مصرف آب نیز می شود. در این خصوص جهت تجاری سازی الکتروموتور مغناطیس دائم اقدامات لازم جهت اخذ استاندارد صورت گرفته و نهایتاً موفق به اخذ استاندارد گردید.

2- دوچرخه برقی 350 وات

با توجه به افزایش روزافزون استفاده از دوچرخه های برقی و واردات بی رویه آن از کشور چین، این گروه اقدام به طراحی و ساخت و راه اندازی خط تولید الکتروموتور و درایو دوچرخه نموده و با همکاری کارخانجات مختلف دوچرخه برقی تمام ایرانی بومی سازی شده است و با شهرداری اصفهان و اداره های مختلف جهت ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه برقی تفاهم نامه امضاء شده است.

اقدامات صورت پذیرفته درخصوص تجاری سازی دوچرخه برقی

1- اخذ استاندارد برای موتور و درایو دوچرخه برقی

2- تفاهم نامه ساخت 13000 عدد موتور و درایو دوچرخه با شرکت دارکوب

3- قرارداد ساخت 2000 عدد دوچرخه برقی با مشارکت بخش خصوصی

3- تجاری سازی موتورسیکلت برقی

براساس آمار انجمن صنعت موتورسیکلت ایران تعداد موتورسیکلت‌های بنزینی ۵۰۰ هزار و موتورهای برقی در بهترین حالت ۱۰ هزار دستگاه است. کارشناسان و موسسات استاندارد ایران موتورسیکلت‌های بنزینی را اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا در ایران می‌دانند به گونه‌ای که با استناد به گفته مسئولان رسمی این موسسات یک موتورسیکلت فرسوده ۸ برابر خودرو آلایندگی تولید می‌کند و این رقم برای یک موتورسیکلت نو حدود ۴ برابر یک خودرو صفر کیلومتر در خیابان است یا به عبارت دیگر 70 درصد آلایندگی ها مربوط به وسایل نقلیه بوده که سهم موتورسیکلت در کلان شهر تهران 40 درصد می باشد. باتوجه وضعیت اسفبار جمعیت میلیونی موتورسیکلت‌های در حال تردد در خیابان‌های ایران که علی‌رغم وجود حجم بسیار کمتر موتورسیکلت‌ها نسبت به خودرو‌ها میزان قابل ملاحظه‌ای از آلاینده‌ها را وارد هوا می‌کنند. راهکار رهایی از این بحران به سادگی در موتورسیکلت‌های برقی خلاصه شده است که نه تنها آلایندگی محیط زیست بلکه آلایندگی صوتی که دغدغه دیگر موتورسیکلت‌های شهری است را به صفر می‌رسانند. این مرکز با توجه به توانمندی های خود و ضرورت احساس شده برای بومی سازی تولید موتورسیکلت های برقی اقدام نموده و در این خصوص با شرکت های تولید کننده موتورسیکلت،نیروی انتظامی و سازمان استاندارد مذاکره و توافقات جهت تولید و شماره گذاری موتورسیکلت برقی صورت پذیرفته است و نمونه های اولیه ساخته شده و تست های عملیاتی را نیز که با موفقیت گذرانده و آماده تولید انبوه می باشد.

اقدامات صورت پذیرفته درخصوص تجاری سازی موتورسیکلت برقی:

  • اخذ استاندارد الکتروموتور و درایو موتورسیکلت برقی
  • ارجاع استاندارد به نیروی انتظامی جهت تسریع در روند شماره گذاری موتورسیکلت برقی
  • مذاکرات با شهرداری استان اصفهان جهت ترویج فرهنگ استفاده از سیستم حمل و نقل برقی و پیش بینی ایجاد ایستگاههای شارژ در نقاط مختلف شهر
  • رونمایی از موتورسیکلت برقی توسط استاندار اصفهان و حمایت قاطع ایشان از طرح جایگزینی با استفاده از تسهیلات بانکی

بازدید فرماندهی محترم پلیس راهور کشور و فرماندهی محترم نیروی انتظامی استان اصفهان از خط تولید موتورسیکلت برقی

معاونت محترم سازمان محیط زیست کشور ضمن بازدید از خط تولید موتور، مراتب تقدیر خود را از تولید موتورسیکلت الکتریکی مغناطیس دائم در کشور اعلام نموده و طی تفاهم نامه ای حمایت خود را از جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با موتورسیکلت های برقی، فرهنگ سازی جهت استفاده از دوچرخه های برقی و جایگزینی موتورهای قایق های بنزینی با قایق های برقی جهت نجات تالاب ها و آبزیان دریایی اعلام نموده اند و مذاکرات با این سازمان در حال پیشرفت می باشد.

رونمایی از اولین موتور سکلت برقی ساخته شده در گروه کهربا الکتروموتور پارس توسط فرمانده محترم نیروی انتظامی

بازدید معاونت محترم سازمان محیط زیست کشور از خط تولید موتور

معاونت محترم سازمان محیط زیست کشور ضمن بازدید از خط تولید موتور، مراتب تقدیر خود را از تولید موتورسیکلت الکتریکی مغناطیس دائم در کشور اعلام نموده و طی تفاهم نامه ای حمایت خود را از جایگزینی موتورسیکلت های بنزینی با موتورسیکلت های برقی، فرهنگ سازی جهت استفاده از دوچرخه های برقی و جایگزینی موتورهای قایق های بنزینی با قایق های برقی جهت نجات تالاب ها و آبزیان دریایی اعلام نموده اند و مذاکرات با این سازمان در حال پیشرفت می باشد.

تصویر استاندارد اعطا شده جهت تولید موتورسیکلت و دوچرخه برقی

اقدامات صورت پذیرفته درخصوص تجاری سازی موتورسیکلت برقی

  • انجام مذاکرات و توافقنامه با شرکت های تولید کننده موتورسیکلت، نیروی انتظامی و سازمان استاندارد
  • طراحی و ساخت موفق نمونه اولیه موتورسیلکت برقی با موتور براشلس
  • اخذ استاندارد و مجوز شماره گذاری موتورسیکلت برقی
  • انعقاد قرارداد جهت تولید 5000 عدد موتورسیکلت با مشارکت بخش خصوصی

 

خلاصه دستاورد های تجاری سازی

  • اخذ مجوز تولید موتور الکترو موتور های مغناطیس دائم از سازمان و وزارت
  • اخذ تاییده مرکز استاندارد ایران در خصوص موتور کولر
  • ایجاد زیرساخت های خط تولید موتور کولر و ساخت 100 عدد به عنوان معیار تولید
  • ساخت و تست موتور سیکلت 3000 وات با مشارکت بخش خصوصی
  • انعقاد قرارداد طراحی و ساخت نمونه اول دوچرخه برقی و مذاکره با بخش خصوصی و گرفتن تاییده جهت ساخت 13000عدد طی برنامه پنج سال
Thanks!

برای درخواست محصول سفارشی اینجا کلیک کنید

سفارش ویژه
ابعاد موتور

محصولات